Historia
Varkauden asema avattiin säännölliselle matkustajaliikenteelle 1.11.1914 alkaen. Rataosuus valmistui liikennöitävään kuntoon kuitenkin jo reilua vuotta aiemmin, elokuussa 1913 ja väliaikainen matkustajaliikenne on alkanut viimeistään 1.11.1913 alkaen. Se on kuitenkin ollut luonteeltaan epäsäännöllistä sisältäen myös monesti erilaisia koe- ja huoltoajoja ym.
Savon Sanomissa kirjoitettiin keskiviikkona 13.8.1913:
”Rataosa Pieksämäki-Warkaus avattu liikenteelle
Nyt se tuli jo ensikerran juna Warkauteen viime perjantaina [näin ollen siis Pe 8.8.1913]. Tämän kunniaksi Warkauden tehtaan puolesta valmistettiin juhlaillalliset rautatien työmiehille sekä muille rautatien virkailijoille perjantai-iltana, tehtaan juhlasalissa. Huvijuna tuli pyhäiltana [näin ollen siis Su 10.8.] jo Pieksämäeltä, joten nyt voipi jo sanoa, että rautatieliikenne on alkanut Warkauteen. Sitä onkin jo ikäwällä odotettu”. Linkki digitoituun lehteen
13.08.1913 Savon Sanomat no 89 – Digitaaliset aineistot – Kansalliskirjasto


Uusi Suometar tiistaina 19.8.1913:
”Varkauden rata
Toissa viikon perjantaina [siis Pe 8.8.1913] saapui ensimmäinen juna Warkauteen tuoden rautatiekiskoja. Toissa sunnuntaina [siis Su 10.8.1913] saapui sitten n.k. juhlajuna Pieksämäeltä Varkauteen mukanaan noin parikymmentä matkustajaa nim. ratainsinöörejä perheineen [- – ] Warkauden haararata on nyt siis siinä kunnossa, että juna voi sillä kulkea. Joka päivä kulkeekin radalla hiekkajunia kuljettaen hiekkaa radan lopullista tasottamista varten. Kiskotustyö radalla loppui viime keskiviikkona ja on nyt täydellisesti suoritettu. Liikenne, nim. yleinen, radalla alkaa marraskuun 1 p:nä”.
Digitoitu lehti 19.08.1913 Uusi Suometar no 191 – Digitaaliset aineistot – Kansalliskirjasto
Muun muassa Mikkelin Sanomat kirjoittaa sitten tiistaina 26.8.1913 termillä ”ensimmäinen matkustajajuna”:
”Uutta rautatietä koettelemassa
Pieksämäen-Warkauden välistä rataa kävi viime sunnuntaina [siis Su 24.8.1913] ensimmäinen matkustajajuna koettelemassa. Pieksämäeltä tehtiin näet oikein suuri huvimatka Warkauteen, jolloin junassa oli kokonaista 26 vaunulastia matkustajia, parhaasta päästä rautatien työläisiä [ – – ]. Rata Warkauteen asti onkin jo sellaisessa kunnossa, että sitä voidaan kulkea, viimeisen kymmenen kilometrin matkalla ovat täyttämistyöt enää suorittamatta [- – ].
26.08.1913 Mikkelin Sanomat no 96 – Digitaaliset aineistot – Kansalliskirjasto
